Polyamorie

ethische non-monogamie / ethical non-monogamy

[Relatietherapeut] Marcel: Wat ik vind van monogamie [Nederland]

leave a comment »

Marcel Holtslag

Sommige mensen denken dat ik als relatietherapeut open relaties onder homo’s propageer. Dat is niet zo. Ik ben er niet voor en niet tegen. Het is niet aan mij. Ik vind dat elk stel daarin zijn eigen weg moet vinden. Veel stellen zijn gelukkig in een monogame relatie.

Ik probeer wel het taboe weg te halen over open relaties. Cijfers geven immers aan dat ongeveer driekwart van de homostellen seks buiten de relatie hebben. Die gaan tegen de huwelijkse moraal over trouw in. Soms geeft dat onnodige schaamte. In de homocultuur zijn open en gesloten relaties duidelijker aanwezig dan in de heterocultuur.

Veel mensen vragen mij: wat is hierin nu de juiste weg? Als ik seks wil met een ander dan mijn vriend, is er dan iets mis met mijn relatie? Het lastige is dat er geen juiste weg valt aan te geven. Die moet je samen zoeken. Wat misschien helpt, is de volgende aspecten voor jezelf afwegen.

Zijn jij en je vriend ervaren in relaties? Heb je hiervoor lange relaties gehad? Als je ouder (boven de 30-35 jaar) bent, dan heb je lang genoeg rondgekeken in gay life om te zien dat er veel varianten van open relaties bestaan. Dan weet je beter wat je hierin wel en niet wilt. Als je jonger bent, heb je vaak meer houvast aan wat je van je (hetero)huis uit hebt meegekregen. Wat je ouders je geleerd hebben over de liefde. Je romantische idealen geven je richting. Meestal zijn die meer monogaam van aard. Volg die dan gewoon.

Ook ben je als jongere (onder de 30-35 jaar) je nog niet zo bewust of je puur een seksuele prikkel voelt naar iemand anders, of dat je je hart opent voor iemand. Als je in een relatie zit en je jezelf aangetrokken voelt tot een ander, wees dan erg voorzichtig. Vermijd hem eerder dan hem aan te gaan. Anders slaat er al snel een vuurtje over en raak je verward over je eigen relatie.

Mijn advies aan jongeren is: een goede relatie vormgeven is al een hele klus. Daar is veiligheid en vertrouwen voor nodig in elkaar. Probeer seks met iemand anders dan je partner dus zo lang mogelijk uit de weg te gaan. Misschien zijn jullie wel heel monogaam ingesteld en zijn jullie zo gelukkig. Als je wat minder monogaam bent ingesteld en je houdt van flirten of wil je iets toevoegen naast je relatie op seksueel gebied, dan ligt op ten duur misschien een (semi-)open relatie in het verschiet.

Een belangrijk advies: doe het samen.

Gay.nl, 10 mei 2011

Written by lovingmore

mei 31, 2011 bij 8:20 am

Geplaatst in relatie

Geef een reactie

