Polyamorie

ethische non-monogamie / ethical non-monogamy

Flirtgrens [Nederland]

leave a comment »

Jeffrey Wijnberg, psycholoog

AMSTERDAM –  Een opperbaas die zich vergrijpt aan het kamermeisje: het is een nieuwsbericht waar vooral veel afkeuring over te horen valt. En terecht.

Tegelijkertijd zal menig man heimelijk denken: ‘hmmm, even wat rommelen met het kamermeisje, dat lijkt me ook wel wat.’

Gelukkig voor al die kamermeisjes in de wereld: waar topmannen misschien over de schreef gaan, blijven gewone mannen steken in de veiligheid van hun eigen verbeelding.

Een stapje verder dan alleen fantasie heet tegenwoordig: onschuldig flirten. Maar juist het woord ‘onschuldig’ roept de vraag op waar de grens ligt tussen aanvaardbaar geflikflooi en overspeligheid. Het is in ieder geval een vraag die ik vaak moet beantwoorden omdat vrouwen zich ongemakkelijk voelen bij de vrijpostigheid van hun echtgenoot.

De verhalen en toelichtingen van deze mannen staan nadrukkelijk in het teken van hun onschuld. Typische uitspraken zijn: ‘ik vind vrouwen gewoon leuk’, ‘kan ik er wat aan doen dat vrouwen mij gewoon toelachen’, ‘ik mag haar gewoon als mens, verder niks’, of ‘ik kan toch wel gewoon vriendschappelijk zijn in het contact met een vrouw’. Opvallend in deze zinnen is hoe vaak het woord ‘gewoon’ valt. Wat mannen bedoelen is: ‘zoals ik kan flirten is heel bijzonder, maar als echtgenote moet je dat gewoon vinden’.

Dat vrouwen het geflirt van hun man buiten de relatie om niet als gewoon kunnen ervaren, is geen wonder. Want wat voor onschuldig flirten moet doorgaan is eerder een uitgekookte vorm van geestelijke ontrouw. En de man heeft de pech dat zijn vrouw dit feilloos aanvoelt. Contacten van de man met andere vrouwen waar geen verborgen agenda achter steekt, daar zal zij als echtgenote ook geen moeite mee hebben, oftewel: de radar van de vrouw is precies afgesteld op signalen die een bedreiging vormen voor de relatie.

De Telegraaf, 30 mei 2011

Written by lovingmore

juni 1, 2011 bij 7:07 am

Geplaatst in relatie, seksualiteit

Tagged with

Geef een reactie

